Miasto stawia przed sobą ambitne cele neutralności węglowej, a jednym z kluczowych wyzwań będzie ograniczenie emisji z transportu. Propozycje dotyczące ograniczenia ruchu samochodów spalinowych stają się coraz bardziej realne, a ich wprowadzenie w centrum miasta spotyka się z pozytywnym odbiorem.

Ruch drogowy w Helsinkach ma stać się głównym źródłem emisji CO2, zwłaszcza po zakończeniu spalania węgla w elektrowni Salmisaari w kwietniu tego roku. Aby zrealizować cel neutralności węglowej do 2030 roku, miasto musi znacząco ograniczyć emisje pochodzące z transportu. Władze Helsinek rozważają różne działania, m.in. wprowadzenie stref ekologicznych, które ograniczą ruch samochodów z silnikami spalinowymi i promują pojazdy elektryczne.

Strefy ekologiczne jako rozwiązanie w Helsinkach

Jednym z najbardziej efektywnych rozwiązań, które Helsinki mogą wprowadzić, jest ustanowienie stref ekologicznych. Zgodnie z szacunkami, wprowadzenie zakazu poruszania się samochodami spalinowymi po ulicach Helsinek mogłoby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 80 tysięcy ton rocznie. Taki zakaz obejmowałby centrum miasta i stopniowo mógłby być rozszerzany na inne obszary. Miasto już posiada dwie strefy ekologiczne, które ograniczają ruch dużych pojazdów.

Strefy ekologiczne w innych europejskich miastach okazały się skuteczne w walce z zanieczyszczeniem powietrza. W Helsinkach mogą one przyspieszyć elektryfikację floty samochodowej i zmniejszyć hałas w miastach. Oprócz zakazu samochodów spalinowych, w strefach tych mogą być także wprowadzone preferencje dla pojazdów elektrycznych, na przykład w postaci tańszych opłat za parkowanie.

Badanie opinii publicznej, zlecone przez miasto, wskazuje, że połowa mieszkańców Śródmieścia Helsinek jest pozytywnie nastawiona do ograniczenia samochodów spalinowych w swoich dzielnicach. Takie rozwiązanie uznają za dobry sposób na poprawę jakości życia w mieście, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i hałasu. Jednak, im dalej od centrum, tym mniejsze poparcie dla takich zmian. Mieszkańcy przedmieść Helsinek rzadziej popierają wprowadzenie stref ekologicznych, a to może wynikać z ich większej zależności od samochodów.

Jednak wciąż nie zapadły konkretne decyzje dotyczące wprowadzenia stref ekologicznych na stałe.

Wyzwania związane z elektromobilnością i biedą transportową

Aby przyspieszyć proces elektryfikacji, Helsinki muszą zainwestować w rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. W tej chwili, mimo, że liczba elektrycznych samochodów w mieście rośnie, infrastruktura wciąż jest niewystarczająca. Równocześnie rozważane są także inne formy wsparcia dla mieszkańców, którzy nie mogą sobie pozwolić na nowy samochód elektryczny, takie jak ulgi na złomowanie starych pojazdów. Jednym z kluczowych problemów jest tak zwane „ubóstwo transportowe”. W Helsinkach żyją osoby o niskich dochodach, które polegają na samochodach spalinowych do codziennych dojazdów do pracy. Dla nich przesiadka na samochód elektryczny może być zbyt kosztowna, zwłaszcza jeśli nie dysponują odpowiednią infrastrukturą ładowania w pobliżu. Władze miasta muszą więc wziąć pod uwagę te kwestie, planując przyszłe zmiany.

Zrównoważony rozwój miast i rola Helsinek w walce ze zmianami klimatycznymi

Helsinki nie są jedynym miastem, które stawia sobie ambitne cele dotyczące neutralności węglowej. Podobne plany mają również inne miasta aglomeracji helsińskiej (m.in. Espoo i Vantaa), które planują osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2 do 2030 roku.

Helsingin Sanomat

Fot: Flickr

https://politykaponordyckudotpl.wpcomstaging.com/2025/01/24/polityka-dania-elon-musk-kampania-wyborcza-finansowanie-prawo-media-wplywy-zagraniczne/