Norwegia odnotowała rekordowy wzrost sprzedaży nowych samochodów w pierwszym kwartale 2025 roku – o 42 procent w porównaniu z 2024 rokiem, mimo wysokiej inflacji i odłożonej obniżki stóp procentowych. Dominacja aut elektrycznych i hybryd plug-in napędza ten trend, choć marcowy spadek udziału elektryków budzi pytania o przyszłość rynku.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie czynniki przyczyniły się do 42-procentowego wzrostu sprzedaży samochodów w Norwegii.
  • Dlaczego udział aut elektrycznych w marcu 2025 roku spadł i jak wygląda sytuacja z hybrydami plug-in.
  • Jak Norwegia radzi sobie z transformacją motoryzacyjną w kontekście globalnych wyzwań.

Norwegia odnotowała w pierwszym kwartale 2025 roku imponujący wzrost sprzedaży nowych samochodów – zarejestrowano 31 596 pojazdów, co oznacza wzrost o 42 procent w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Pomimo odłożonej obniżki stóp procentowych przez Norges Bank i inflacji na poziomie 4,5 procent w 2024 roku, Norwegowie masowo kupują nowe auta, szczególnie elektryczne i hybrydy plug-in. Jednak marcowy spadek udziału aut elektrycznych w sprzedaży, spowodowany zmianami podatkowymi, wskazuje na potencjalne wyzwania dla dalszej transformacji motoryzacyjnej w tym kraju.

Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł Norwegii rekordowy wzrost sprzedaży nowych samochodów – 31 596 rejestracji oznacza wzrost o 42 procent w porównaniu z 22 247 pojazdami w tym samym okresie 2024 roku, według danych Norweskiej Federacji Drogowej (OFV). Kluczowym czynnikiem napędzającym ten wzrost jest popularność aut elektrycznych, które w pierwszym kwartale stanowiły 91 procent nowych rejestracji, choć w samym marcu ich udział spadł do 84 procent. Norwegia pozostaje liderem w elektromobilności dzięki rozbudowanej infrastrukturze – w 2024 roku na jedną szybką ładowarkę o mocy co najmniej 50 kW przypadało 19 samochodów elektrycznych, według Norweskiego Biura Statystycznego (SSB). Wzrost sprzedaży jest tym bardziej zaskakujący, że Norwegia zmaga się z wysoką inflacją i odłożoną obniżką stóp procentowych – w marcu 2025 roku główna stopa procentowa pozostała na poziomie 4,5 procent, co zwiększa koszty kredytów na zakup samochodów. Jednak rządowe zachęty, takie jak zwolnienie aut elektrycznych z VAT i opłat drogowych, nadal przyciągają kupujących.

Spadek udziału elektryków

Mimo dominacji aut elektrycznych w pierwszym kwartale 2025 roku, w marcu ich udział w sprzedaży spadł do 84 procent z 91 procent odnotowanych w całym kwartale – główną przyczyną była zmiana w opodatkowaniu hybryd plug-in. Od 1 kwietnia 2025 roku weszły w życie nowe podatki, które zwiększyły opłaty za hybrydy plug-in, co skłoniło Norwegów do przyspieszenia zakupów tych pojazdów w marcu – w tym miesiącu hybrydy stanowiły 10 procent sprzedaży, co jest wzrostem o 5 punktów procentowych w porównaniu z lutym 2025 roku. Jednocześnie sprzedaż aut spalinowych pozostaje marginalna – w 2024 roku sprzedano ich zaledwie 1 000 na 130 000 wszystkich nowych samochodów, co jest najniższym wynikiem w historii, według raportu OFV. Norweski rząd wycofał większość zachęt dla elektryków, by zmniejszyć ubytki w budżecie, ale wysokie podatki na auta spalinowe i paliwa – w 2024 roku podatek od benzyny wzrósł o 15 procent – nadal zniechęcają do ich zakupu.

Norwegia liderem mimo wyzwań

Wzrost sprzedaży samochodów w Norwegii wpisuje się w szerszy kontekst transformacji motoryzacyjnej, w której kraj ten jest globalnym liderem. W 2024 roku po norweskich drogach jeździło 750 tysięcy samochodów elektrycznych, co stanowiło 25 procent wszystkich pojazdów, według danych Elbilforeningen. Norwegia dąży do całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych do 2030 roku, a obecne trendy wskazują, że cel ten może zostać osiągnięty wcześniej – w 2024 roku 96 procent nowych samochodów było w pełni elektrycznych lub hybrydowych. Jednak globalne wyzwania, takie jak presja ze strony USA – w marcu 2025 roku Donald Trump zapowiedział cła na Norwegię w związku z brakiem wsparcia dla jego polityki wobec Grenlandii – mogą wpłynąć na eksport norweskich technologii motoryzacyjnych. Eksperci przewidują, że w 2025 roku sprzedaż nowych aut w Norwegii nadal będzie rosła, a udział elektryków może wrócić do 90 procent, jeśli rząd utrzyma obecne zachęty i rozbuduje infrastrukturę ładowania – w 2024 roku Norwegia zainwestowała 500 milionów NOK w nowe stacje ładowania, co zwiększyło ich liczbę o 10 procent.

Wnioski:

  • Norwegia odnotowała 42-procentowy wzrost sprzedaży samochodów w pierwszym kwartale 2025 roku, rejestrując 31 596 nowych pojazdów.
  • Spadek udziału aut elektrycznych w marcu do 84 procent wynika z nowych podatków na hybrydy plug-in, które zyskały na popularności.
  • Norwegia pozostaje liderem elektromobilności, ale globalne napięcia i zmiany podatkowe mogą wpłynąć na dalszy rozwój rynku.