
Duński rząd przedstawił projekt ustawy, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa jednej z najważniejszych gałęzi gospodarki kraju – floty handlowej. Ministerstwo Gospodarki zaproponowało stworzenie mechanizmu wsparcia dla duńskiej floty handlowej w przypadku wojny mocarstw lub konfliktu z udziałem Danii. Kluczowym elementem projektu jest wzmocnienie Instytutu Ubezpieczeń Wojennych, który otrzyma limit kredytowy w wysokości 6 miliardów koron, aby ubezpieczyć flotę w razie załamania komercyjnego rynku ubezpieczeń wojennych.
Świat w 2025 roku zmaga się z poważnymi wyzwaniami geopolitycznymi – od wojny na Ukrainie po napięcia między globalnymi mocarstwami. Dania zdaje sobie sprawę z kluczowej roli swojej floty handlowej, która odpowiada za transport towarów o wartości setek miliardów koron rocznie.
– Utrzymanie operacyjności duńskiej floty handlowej w przypadku wojny jest absolutnie konieczne – jak podkreślił minister gospodarki Morten Bødskov.
Flota, obejmująca zarówno statki towarowe, jak i kontenerowce, jest nie tylko fundamentem duńskiej gospodarki, ale także strategicznym atutem, który wzmacnia pozycję kraju na arenie międzynarodowej.
Projekt ustawy jest odpowiedzią na potencjalne ryzyko załamania się komercyjnego rynku ubezpieczeń wojennych w przypadku konfliktu zbrojnego. W takich okolicznościach prywatne firmy ubezpieczeniowe mogą wycofać się z oferowania polis, co sparaliżowałoby działalność floty handlowej. Aby temu zapobiec, rząd proponuje aktywację Instytutu Ubezpieczeń Wojennych, który zapewni ubezpieczenia pokrywające ryzyko wojenne, umożliwiając statkom kontynuację operacji nawet w najtrudniejszych warunkach.
– Żyjemy w bardziej niepewnym świecie. Mamy globalne napięcia i wojnę na europejskiej ziemi. Dlatego ważne jest, abyśmy byli przygotowani – także na najbardziej nieprzyjemne scenariusze. To kwestia odpowiedniej przezorności – powiedział Bødskov w komunikacie prasowym.
Instytut Ubezpieczeń Wojennych: Klucz do bezpieczeństwa floty
Instytut Ubezpieczeń Wojennych, działający w obecnej formie od 1997 roku, został zaprojektowany jako mechanizm wspierający duńską flotę handlową w czasach kryzysu. W 1997 roku szacowana wartość ubezpieczonej floty wynosiła 60 miliardów koron, ale do 2023 roku wzrosła do 135 miliardów koron, co odzwierciedla rosnącą rolę sektora morskiego w gospodarce Danii. Nowy projekt ustawy ma na celu dostosowanie instytutu do współczesnych wyzwań, zapewniając mu odpowiednie zasoby finansowe i operacyjne.
Głównym elementem projektu jest ustanowienie limitu kredytowego w wysokości 6 miliardów koron, który będzie dostępny w przypadku aktywacji instytutu. Środki te pozwolą na szybkie uruchomienie ubezpieczeń wojennych, pokrywających ryzyko związane z działaniami wojennymi, takimi jak ataki na statki, blokady portów czy inne zagrożenia. Co istotne, w czasie pokoju instytut ma być neutralny kosztowo, co oznacza, że nie będzie generował dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa.
Znaczenie floty handlowej dla Danii
Dania, z takimi potentatami jak Maersk, jest jednym z globalnych liderów w branży morskiej. Flota handlowa kraju obsługuje nie tylko transport krajowy, ale także kluczowe szlaki międzynarodowe, dostarczając towary do Europy, Azji i Ameryki.
Wojna lub kryzys geopolityczny mogłyby zagrozić tej pozycji, szczególnie jeśli statki nie byłyby w stanie operować z powodu braku ubezpieczenia. Jak zauważył Bødskov, „znaczenia utrzymania naszej floty handlowej w ruchu nie można przecenić”. Projekt ustawy ma zatem nie tylko zabezpieczyć gospodarkę, ale także wzmocnić duńską suwerenność w obliczu potencjalnych konfliktów.
Proces legislacyjny
Projekt ustawy został skierowany do publicznych konsultacji, które potrwają do 2 czerwca 2025 roku. W tym czasie zainteresowane strony, w tym armatorzy, związki zawodowe i organizacje gospodarcze, będą mogły zgłosić swoje opinie i sugestie. Po zakończeniu konsultacji projekt trafi do parlamentu (Folketinget), gdzie jego rozpatrzenie zaplanowano na 8 października 2025 roku. Oczekuje się, że ustawa zyska szerokie poparcie, biorąc pod uwagę jej znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego i gospodarki.
Źródło: Komunikat prasowy duńskiego Ministerstwa Gospodarki
Fot. Maersk