Finlandia przeanalizuje warunki przyznawania praw jazdy młodym kierowcom

Reforma przepisów dotyczących ruchu drogowego z 2018 roku złagodziła warunki, na jakich 17-latek może uzyskać prawo jazdy, ale zmiana ta doprowadziła do wzrostu liczby wypadków z udziałem młodszych kierowców.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak reforma z 2018 roku zmieniła zasady uzyskania prawa jazdy przez 17-latków w Finlandii.
  • Dlaczego rząd chce przeanalizować wyjątki dla młodych kierowców i system nauczania jazdy.
  • Jakie dane o wypadkach i ostatnie zdarzenia wpłynęły na decyzję o zmianach w przepisach.

Rząd Finlandii przeanalizuje wyjątkowe warunki, na jakich prawo jazdy może być przyznane osobom poniżej 18. roku życia, ogłosiła minister transportu i komunikacji Lulu Ranne (Partia Finów). W komunikacie prasowym ministerstwo zauważyło, że reforma ustawy o prawach jazdy, która weszła w życie w 2018 roku, miała częściowo negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Prawny wiek uzyskania prawa jazdy w Finlandii wynosi 18 lat, ale reforma z 2018 roku złagodziła warunki, na jakich zezwolenie mogło być przyznane 17-latkowi. Przed zmianą prawa 17-letni kierowca musiał podać „istotny” powód, aby otrzymać prawo jazdy, ale reforma zmieniła to na „wystarczający” powód.

Zmiany w ustawie o prawach jazdy zmniejszyły również ilość obowiązkowych godzin nauki jazdy, które musi odbyć uczący się kierowca – z minimum 20 godzin teorii i 17 godzin praktyki jazdy przed reformą do 8 godzin teorii i 10 godzin praktyki po wejściu w życie nowych przepisów.

– Limit wieku nie ulega zmianie, ale warunki przyznawania zezwoleń na wyjątek od wieku zostaną przeanalizowane. Przyjrzymy się także całemu systemowi nauczania jazdy, mając na uwadze bezpieczeństwo ruchu drogowego – napisała Ranne w komunikacie prasowym ministerstwa.

– Jest oczywiste, że istnieje potrzeba zmian zarówno w praktycznej nauce jazdy, jak i w nauczaniu teoretycznym, które dotyczą uczniów szkół jazdy w każdym wieku. Nauka zdalna i symulatory nie są substytutem nauczania kontaktowego prowadzonego przez profesjonalistów – dodała minister.

Młodzi kierowcy nadreprezentowani w wypadkach

W swoim oświadczeniu ministerstwo podkreśliło, że prawo jest poddawane przeglądowi, ponieważ młodzi kierowcy są nadreprezentowani w statystykach wypadków drogowych. Ta nadreprezentacja nie dotyczy jednak konkretnie 17-letnich kierowców, ponieważ ich udział w takich zdarzeniach nie różni się znacząco od innych grup wiekowych młodych ludzi.

Ranne powiedziała w zeszłym tygodniu, że zmiany wprowadzone reformą z 2018 roku muszą zostać „krytycznie” przeanalizowane, ponieważ niektóre powody podawane obecnie przez młodych kierowców ubiegających się o wyjątek budzą wątpliwości.

– Oczywiście młodzi ludzie mają prawo jeździć, ale uważam, że [przyznawanie wyjątków] powinno zostać w pewnym stopniu zaostrzone. Nie powinno być tak, że można uzyskać prawo jazdy i prawo do prowadzenia pojazdu na podstawie nonsensów i wymysłów – stwierdziła Ranne.

Kwestia specjalnych wyjątków przyznawanych młodszym kierowcom ponownie przyciągnęła uwagę opinii publicznej w tym tygodniu po tym, jak dwóch nastolatków zginęło w wypadku w Nurmijärvi w ostatni piątek. Kierowca samochodu posiadał specjalne zezwolenie, a policja uważa, że wypadek był spowodowany nadmierną prędkością.

Scroll to Top