W Tampere rozpoczęło się kilkudniowe posiedzenie Grupy NATO ds. Transportu, które potrwa do piątku. Jest to pierwsze spotkanie tego gremium NATO poza Brukselą od blisko 20 lat i pierwsze tego typu na terenie Finlandii od czasu jej przystąpienia do Sojuszu.

Spotkanie poświęcone jest planowaniu transportu korytarzami morskimi, powietrznymi oraz drogami lądowymi. Bierze w nim udział około stu ekspertów delegowanych przez kraje sojusznicze. Ostatnie takie posiedzenie poza Brukselą miało miejsce w 2005 roku, jak podało radio Yle. Minister ds. transportu i komunikacji Lulu Ranne podkreśliła, że członkostwo w NATO otwiera przed Finlandią nowe możliwości w dziedzinie infrastruktury. Szczególnie istotne są połączenia ze Szwecją i Norwegią, w tym utrzymanie portów oraz zdolności do łamania lodu.

Fiński nadawca zauważył, że połączenia w północnej Skandynawii nabierają nowego znaczenia. Projekt budowy kolei arktycznej z Rovaniemi do norweskiego portu Kirkenes nad Morzem Barentsa, który miał przebiegać niedaleko granicy z Rosją, został kilka lat temu zawieszony jako nieopłacalny. Szefowa Fińskiej Izby Przemysłu Obronnego i Lotniczego, Tuija Karanko, skomentowała, że pandemia koronawirusa uwidoczniła, że Finlandia jest jak „wyspa”. W przypadku zakłóceń w przewozach frachtowych przez Morze Bałtyckie najlepszym rozwiązaniem jest połączenie z norweskim Narvikiem.

Komentatorzy podkreślają, że spotkanie delegatów NATO w Tampere jest również szansą na rozwój fińskiego przemysłu obronnego. Dotyczy to m.in. koncernu zbrojeniowego Patria, działającego w obszarze automatyki Insta oraz firmy Millog, odpowiedzialnej za serwis sprzętu wojsk lądowych i sił morskich, których ośrodki znajdują się w środkowej Finlandii. Posiedzenie Grupy NATO ds. Transportu w Tampere zakończy się w piątek.

https://politykaponordyckudotpl.wpcomstaging.com/2023/06/24/finlandia-podejmuje-wysilki-w-walce-z-zagrozeniami-hybrydowymi/