Silne powiązania fińskich portów z Rosją

Helsinki i Kotka, dwa główne porty w Finlandii, nie są wyłącznie fińskie. Dochodzenie przeprowadzone przez Svenską Yle ujawniło, że operator portowy Multi-Link Terminals, obsługujący towary w tych portach ma silne powiązania z Rosją.

Multi-Link Terminals to firma, która zajmuje się obsługą towarów ze statków wpływających do portów Vuosaari (Helsinki) i Kotka, jest w połowie własnością rosyjskiego giganta Global Ports. Co więcej, drugim współwłaścicielem jest francuska firma CMA Terminals.

Global Ports to jeden z największych operatorów portowych w Rosji, z działalnością w kilku rosyjskich portach. Jego głównym akcjonariuszem jest grupa spółek Delo. Interesująco, jednym z właścicieli Delo jest rosyjski biznesmen i były deputowany Dumy Państwowej Siergiej Sziszkarow, znajdujący się na liście sankcyjnej Ukrainy. Prezes zarządu Multi-Link Terminals, Albert Likholyot, również widnieje na tej liście. Svenską Yle podaje, że w sektorze transportowym w Finlandii jest aż 40 firm, które są własnością rosyjskich obywateli lub są przez nich kontrolowane.

Fiński urząd celny odnotował znaczący wzrost liczby dochodzeń w związku z naruszeniem sankcji wobec Rosji. Tylko w ciągu dwóch lat wojny rosyjsko-ukraińskiej wszczął ponad 740 wstępnych dochodzeń. Te informacje podnoszą pytania o kontrolę i bezpieczeństwo strategicznych punktów logistycznych Finlandii. W kontekście obecnych napięć geopolitycznych, to, kto kontroluje te porty, ma znaczenie nie tylko dla Finlandii, ale i dla całej Europy.

https://politykaponordyckudotpl.wpcomstaging.com/2023/12/12/finlandia-od-14-grudnia-rzad-otworzy-dwa-z-osmiu-przejsc-granicznych
Scroll to Top