Mniejszość Saamska na Północy. Historia pełna dyskryminacji

Samowie to rdzenna ludność zamieszkująca północne tereny Norwegii, Szwecji, Finlandii oraz Rosji. Przez wiele lat Saamowie byli dyskryminowani. Rdzenni mieszkańcy północnej części Europy byli głównie myśliwymi i zbieraczami. W XVII wieku zajęli się hodowlą udomowionych reniferów. Obecnie mniejszość saamska liczy ok. 80-100 tysięcy osób.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego określenie „Lapończyk” jest dziś uznawane za obraźliwe przez społeczność Saamów.
  • Jak wyglądała polityka asymilacyjna wobec Saamów w krajach nordyckich i Rosji.
  • Jak wygląda proces przeprosin i odbudowy pozycji Saamów w państwach nordyckich.

Teren, który Samowie zamieszkują nazywa się w języku saamskim – „Sápmi”. Określenie „Lapończyk” jest przez wielu Saamów uważane za obraźliwe. Kojarzone jest przez Saamów z czasami, kiedy kultura i tożsamość Samów była dyskryminowana i brutalnie tłamszona. Tradycyjny strój ludowy „Gákti” jest szyty często w jednym kolorze (czerwony, niebieski, zielony, biały, brązowy), ozdobiony pasmami, plecionkami, haftem i dosyć często również kołnierzem. Tradycyjny ubiór różni się w zależności od zamieszkiwanego regionu oraz płci.

Kolory, wzory i biżuteria mają znaczenie w tradycyjnym stroju Saamów. Wskazują one na to, skąd pochodzi osoba, czy jest zamężna/żonaty lub jest samotna, czasami również może wskazywać z jakiej rodziny dana osoba pochodzi. Kształt guzików, które umiejscowione są na pasku również wskazują nam to, czy dana osoba jest zamężna. Kwadratowe guziki oznaczają, że osoba jest zamężna, a okrągłe, że jest samotna. joikowanie – rodzaj śpiewu współcześnie stanowi ważny element tożsamości kulturowej Saamów. Duodji – to tradycyjne rękodzieło Samów. Rękodzieła malowane są głównie na czerwono, zielono, niebiesko i żółto. Rękodzieła dla mężczyzn są tworzone z drewna, rogu lub kości, a dla kobiet głównie ze skór lub drewna.

Oficjalna flaga Saamów została zaprojektowana przez lapońską artystkę Astrid Båhl i zaakceptowana na 13 konferencji Lapończyków w Åre w 1986 roku. Flaga Samów składa się z czterech kolorów – czerwonego, zielonego, żółtego, oraz niebieskiego. Czerwone półkole – symbolizuje słońce, a niebieskie – księżyc. W 1986 roku uznano także „Sámi soga lávlla” za oficjalny hymn narodowy Saamów. Słowa hymnu pochodzą z poematu, który Isak Saba opublikował w gazecie Sagai Muittalægje 1 kwietnia 1906 roku.

Społeczeństwo drugiej kategorii

W 1922 roku powołano w Szwecji instytut, w którym prowadzono badania nad rasą Samów. Badano m.in. czaszki Saamów i próbowano ukazać, że mieszanie rasy szwedzkiej z lapońską ma złe skutki dla społeczeństwa. W krajach skandynawskich prowadzono tzw. politykę asymilacji – próbowano pozbawić Samów własnego języka, wierzeń i tradycji. Wykorzystywano do tego Szkoły z internatem, ponieważ dzieci oddalone od swych rodzin, języka, kultury przestawały używać języka samskiego. W Szwecji polityka asymilacji podzielona była na 2 grupy. Pierwsza dotyczyła znacznie łagodniejszego traktowania Samów, którzy zajmowali się hodowlą reniferów. Dążono do oddzielenia Saamów i utworzono specjalne szkoły, ale nauka prowadzona była w języku szwedzkim. Pozostali samowie nie zajmujący się hodowlą reniferów byli zaliczani do grupy wymagającej asymilacji. W Finlandii kultura i języki samskie były uznawane za gorsze w porównaniu z językiem i kulturą fińską. Przynależność do kultury samskiej była powodem do wstydu.

W 1945 roku powołano pierwszą samską organizację – Związek Samów. Głównym celem organizacji było zwrócenie uwagi społeczeństwa Finlandii na sytuację Samów w kraju. W 1992 roku wprowadzono uregulowania prawne umożliwiające naukę języków samskich w szkołach. W Rosji do czasów rewolucji bolszewickiej Samowie nie byli ludnością dyskryminowaną. Najgorsze dla ludności samskiej były czasy stalinizmu. W ramach polityki kolektywizacji przesiedlano Samów oraz całkowicie pozbawiano prawa do mówienia w swoim języku. Dzisiaj Saamowie w Rosji to margines społeczny. Pozycja Samów w Federacji Rosyjskiej jest bardzo słaba jeśli porównujemy ją do tej w Finlandii, Norwegii czy Szwecji.

W 1997 roku król Norwegii Harald V przeprosił Samów za politykę asymilacji. W 1998 roku przeprosiny skierowane wobec Samów wygłosiła szwedzka minister Annika Åhnberg. W Finlandii Biskup Oulu Samuel Salmi prosił o wybaczenie Samów za ich pozycję w fińskim kościele luterańskim. Jednakże władze Finlandii nie wystosowały oficjalnych przeprosin. 2 marca 2000 roku została utworzona Parlamentarna Rada Samów – jest to organ współpracujący z parlamentami Samów w Norwegii, Szwecji i Finlandii. Organ jest odpowiedzialny m.in. za prace komisji językowej Samów. W pracach rady biorą również udział przedstawiciele Samów z Rosji (mają status obserwatora).

Wnioski:

  • Współczesna tożsamość Saamów to efekt walki o przetrwanie kultury wbrew dekadom represji.
  • Polityka asymilacji miała długofalowe skutki społeczne, kulturowe i psychologiczne.
  • Proces pojednania i uznania praw Saamów wciąż jest niespójny i nierównomierny.

Dowiedz się więcej:

Scroll to Top