Northvolt sprzedał Scanii swoją jednostkę zajmującą się systemami bateryjnymi dla przemysłu, wzmacniając elektryfikację sektora off-highway. Przejęcie Northvolt Systems Industrial przez Scania Power Solutions zapewnia rozwój w Gdańsku i Sztokholmie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego Northvolt sprzedał Scanii swoją jednostkę bateryjną i co to oznacza dla Gdańska i Sztokholmu.
- Jakie technologie wnosi Northvolt Systems Industrial i jak Scania planuje je wykorzystać.
- Jakie wyzwania stoją przed Northvolt Poland i co może wyniknąć z dalszych negocjacji.
Northvolt zmienia kurs. Firma sprzedała Scanii swoją jednostkę Northvolt Systems Industrial, odpowiedzialną za projektowanie i produkcję systemów bateryjnych dla przemysłu. Transakcja obejmuje 260-osobowy zespół w Gdańsku i Sztokholmie, pracujący nad modułowym Voltpack Core – litowo-jonowym pakietem dostosowanym do trudnych warunków.
– Od 2017 roku Northvolt Systems Industrial rozwija zaawansowane technologie bateryjne, dostarczając systemy przeznaczone do pracy w najbardziej wymagających warunkach na świecie. Doświadczenia zdobyte w segmencie off-highway i branżach takich jak budownictwo, górnictwo, magazynowanie materiałów i off-highway ukształtowały nasze flagowe rozwiązanie, Voltpack Core. Systemy te są dowodem naszej zdolności do sprostania rzeczywistym wyzwaniom rynku przemysłowego. Przejęcie to łączy dwa silne przedsiębiorstwa działające w dziedzinie elektryfikacji i innowacyjnych układów napędowych. Jestem przekonana, że ten krok wzmocni nasze możliwości i przyniesie jeszcze większą wartość dla naszych klientów. – mówi Elin Åkerström, Vice President, Northvolt Systems Industrial. Przejęcie przez Scania Power Solutions ma zapewnić ciągłość i rozwój w obu lokalizacjach.
Scania widzi możliwości
Scania widzi w tym szansę na ekspansję. Voltpack Core, dostępny w czterech wariantach, zasila branże takie jak budownictwo, górnictwo czy magazynowanie materiałów. Dla Scani, znanej z silników do zastosowań przemysłowych i morskich, to krok w stronę pełnej elektryfikacji, łączący innowacje obu firm.
– Northvolt Systems Industrial wnosi cenne doświadczenie w zakresie technologii bateryjnej. Ich know-how i zdolności produkcyjne wzmocnią naszą zdolność do rozwoju kompletnych, zelektryfikowanych rozwiązań dla sektora off-highway. Cieszę się, że mogę powitać ten zespół w Scania – mówi Sara Hermansson, dyrektor Scania Power Solutions.
Gdańsk zyskuje na znaczeniu. Centrum inżynieryjne i zakład produkcyjny w Polsce, wraz z badawczo-rozwojowym hubem w Sztokholmie, pozostają w grze. Produkty z Gdańska trafiają na rynki od Europy po Australię, a przejęcie ma wzmocnić tę pozycję. To sygnał, że Polska może stać się ważnym graczem w globalnym łańcuchu zielonych technologii.
– Jestem dumny, że Scania dostrzegła potencjał naszego zespołu i doceniła kompetencje oraz zaangażowanie naszych pracowników. Dzięki tej akwizycji będziemy mogli dalej rozwijać w Gdańsku nowoczesne technologie bateryjne i produkty, które trafiają do klientów nie tylko w Europie, ale także na rynki tak odległe jak Australia czy Kanada – dodaje Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.
Northvolt nie zamyka jednak wszystkich kart. Firma prowadzi negocjacje w sprawie sprzedaży drugiej części działalności w Polsce – fabryki systemów magazynowania energii koło Portu Gdańsk. Po fali zwolnień (1600 osób w marcu 2025 roku) i utracie kontraktów, sprzedaż Scani to część strategii ratunkowej. Dla Polski, stawiającej na OZE, to szansa, ale i wyzwanie – wynik negocjacji zdecyduje, czy Gdańsk pozostanie bateryjnym centrum
Wnioski
- Przejęcie przez Scanię wzmacnia Gdańsk jako ośrodek technologii bateryjnych, ale los reszty Northvolt w Polsce wisi na włosku.
- Synergia Northvolt i Scani może przyspieszyć elektryfikację przemysłu, dając impuls zielonej gospodarce.
- Sukces transakcji zależy od stabilności Northvolt – jej porażka mogłaby osłabić zaufanie do sektora w regionie.
Źródło: Northvolt
Fot. Northvolt