Novo Energy, producent baterii należący do Volvo Cars, poinformował o zwolnieniach grupowych w swojej siedzibie w Goeteborgu. W wyniku decyzji zarządu, 30 procent pracowników firmy, co odpowiada około 120 osobom, straci pracę. Zwolnienia te stanowią kolejny przykład trudności, z jakimi boryka się szwedzka branża baterii, której przedstawiciele w ostatnich miesiącach zaczęli ograniczać swoją działalność.
Novo Energy rozpoczęło budowę nowej fabryki w Torslanda (na przedmieściach Goeteborga), której otwarcie planowane jest na 2026 rok. Obiekt miał początkowo zatrudniać około 3 tysięcy osób. Jednak w związku z aktualną sytuacją finansową i zmniejszeniem działalności firmy, te plany zostały zrewidowane.
W oświadczeniu spółki podkreślono, że zwolnienia mają pomóc w dostosowaniu struktury firmy do aktualnych potrzeb i warunków rynkowych.
Kolejny gigant z kłopotami
Novo Energy zostało założone w 2021 roku przez Volvo Cars oraz Northvolt, szwedzkiego producenta ogniw i systemów bateryjnych, który obecnie przechodzi kryzys. Northvolt zmaga się z problemami w produkcji i znacznym spadkiem zamówień. Jesienią 2024 roku firma ogłosiła zwolnienia 1,6 tys. pracowników w trzech szwedzkich miastach. Tego samego roku pojawiły się informacje, że Volvo Cars przejęło pełną kontrolę nad Novo Energy po tym, jak Northvolt nie wywiązał się z umowy dotyczącej wkładu finansowego w firmę.
W związku z trudną sytuacją rynkową, Volvo Cars poszukuje nowego inwestora dla Novo Energy. W grudniu 2024 roku firma zwróciła się do szwedzkiej agencji rządowej o dofinansowanie budowy fabryki w Torslanda. To kolejny sygnał wskazujący na trudności w sektorze produkcji baterii, który zmaga się z rosnącą konkurencją i zmniejszonym popytem na swoje produkty.
Ambitny plan Volvo do kosza
Równocześnie z kłopotami Novo Energy, Volvo Cars ogłosiło we wrześniu 2024 roku rezygnację z planu sprzedaży wyłącznie elektrycznych samochodów do 2030 roku. Zmiana była efektem mniejszego niż oczekiwano zainteresowania ze strony konsumentów, a także problemów z wysokimi cenami energii elektrycznej oraz słabo rozwiniętą infrastrukturą do ładowania pojazdów.
Volvo / Novo Energy / PAP
Fot: Novo Energy