Fińskie przedsiębiorstwa rozważają ambitny projekt budowy stałego połączenia między Turku a Sztokholmem. Inicjatywa ta ma na celu wzmocnienie relacji handlowych i infrastrukturalnych między Finlandią a Szwecją, zwłaszcza w obliczu zmieniających się realiów geopolitycznych.
Jyri Häkämies, dyrektor generalny Konfederacji Przemysłu Fińskiego, podkreśla znaczenie tego przedsięwzięcia:
– To niewyobrażalnie duży projekt, który w zasadzie nie został w ogóle przeanalizowany. Dlatego proponujemy przeprowadzenie badania w ramach strategii – stwierdził dyrektor generalny.
Projekt zakłada budowę około 170-kilometrowego połączenia, które mogłoby składać się z kombinacji mostów i tuneli kolejowych, potencjalnie zastępując obecne połączenia promowe.
Most Kvarken i inne projekty infrastrukturalne
Równolegle trwają prace nad innymi projektami infrastrukturalnymi, takimi jak most Kvarken, planowany między Vaasa a Umeå. Ten 80-kilometrowy most miałby być pięciokrotnie dłuższy od mostu Öresund, łączącego Danię ze Szwecją. Szacowany koszt budowy to około 50 miliardów koron szwedzkich. Joakim Strand, fiński minister ds. europejskich i kontroli własności, przewiduje, że most Kvarken mógłby zostać ukończony do 2040 roku. Szwedzki premier Ulf Kristersson wyraził ostrożny optymizm wobec projektu, zaznaczając jednak potrzebę dalszych analiz i konsultacji.
Rozwój infrastruktury transportowej w regionie nordyckim
Dodatkowo trwają badania nad 80-kilometrowym tunelem kolejowym między Helsinkami a Tallinem, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu krajów nordyckich rozwijaniem infrastruktury transportowej w regionie. Takie projekty mają na celu nie tylko usprawnienie komunikacji, ale także wzmocnienie współpracy gospodarczej i bezpieczeństwa w regionie.
Finlandia wobec załamania handlu krajowego z Rosją oraz potencjalnych zagrożeń dla relacji handlowych z Zachodem poszukuje alternatywnych dróg współpracy i wymiany handlowej. Budowa stałego połączenia z Turku do Sztokholmu mogłaby znacząco przyczynić się do osiągnięcia tych celów, jednocześnie wzmacniając integrację regionalną i bezpieczeństwo logistyczne.
Przeprawy przez Bałtyk odgrywają kluczową rolę w fińskim handlu, ponieważ aż 90 procent importu i eksportu kraju odbywa się drogą morską. W obliczu ewentualnych napięć militarnych stałe połączenie drogowe mogłoby odciążyć transport lądowy przebiegający przez Tornio-Haparanda. Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej przeznaczyła 200 tysięcy euro na studium wykonalności, które ma zostać ukończone w ciągu roku. Analiza obejmie różne warianty tras, natężenie ruchu, korzyści ekonomiczne oraz wpływ na środowisko.
Źródło: Yle News
Fot. Eranti Engineering Oy