
Globalna żegluga i lotnictwo muszą stać się znacznie bardziej ekologiczne, a Dania ma wyjątkowe możliwości, by w tym pomóc. Dlatego Green Power Denmark przedstawia cztery rekomendacje, które mogą zredukować emisje z tych dwóch sektorów. DI (Konfederacja Duńskiego Przemysłu) oraz Danske Rederier (Duńskie Stowarzyszenie Armatorów) są współautorami rekomendacji raportu.
Green Power Denmark w nowym raporcie przedstawia cztery zalecenia, jak rząd powinien aktywnie działać na rzecz tworzenia i zwiększania produkcji zielonych paliw PtX dla lotnictwa i żeglugi na poziomie globalnym i europejskim.
– Musimy zwiększyć nasze ambicje tam, gdzie możemy przyczynić się do największych redukcji CO2. Oczywistym miejscem do rozpoczęcia jest produkcja zielonych paliw PtX dla międzynarodowego sektora transportowego. Dania ma wyjątkową szansę, by być liderem i pomóc w zmniejszaniu emisji, ale wymaga to, byśmy działali już teraz i zapewnili podjęcie niezbędnych decyzji inwestycyjnych do połowy 2026 roku – mówi Camilla Holbech, dyrektor ds. energii odnawialnej i PtX w Green Power Denmark.
Raport zaleca rządowi ustalenie duńskiego celu produkcyjnego dla paliw PtX dla lotnictwa i żeglugi, odpowiadającego redukcji 2,5 mln ton CO2 w 2035 roku.
Cel jest ambitny, ale całkowicie realistyczny, podkreśla Camilla Holbech, wskazując m.in. na wyjątkowe możliwości Danii w rozbudowie morskiej energetyki wiatrowej – tutaj łańcuch wartości PtX może wspierać i wzmacniać uzasadnienie biznesowe, ponieważ zakłady PtX zapewniają duże i stabilne zapotrzebowanie na zieloną energię.
– Aby osiągnąć sukces, potrzebna jest odpowiednia priorytetyzacja polityczna i działanie rządu już teraz. Dania ma potencjał, by znacznie rozbudować naszą zdolność wiatrową i słoneczną, mamy dobre możliwości wychwytywania biogennego CO2 z naszych elektrociepłowni, a także kompetentne firmy w całym łańcuchu wartości, gotowe do działania. Wszystkie odpowiednie warunki są zatem obecne, by produkować zielone paliwa na dużą skalę – mówi Camilla Holbech i dodaje:
– Produkcja może nie tylko stać się duńską historią sukcesu, ale także odegrać kluczową rolę w zapewnieniu europejskiego bezpieczeństwa dostaw i niezależności od importowanej, czarnej energii. Jest to ważniejsze niż kiedykolwiek w obecnej sytuacji geopolitycznej – dodaje.
W kwietniu osiągnięto porozumienie
Tuż przed Wielkanocą w ramach IMO, organu ONZ regulującego międzynarodową żeglugę, osiągnięto porozumienie klimatyczne. Porozumienie wyznacza drogę do zerowej emisji netto dla sektora około 2050 roku i obejmuje m.in. mechanizm ekonomiczny oraz standard paliwowy, który ma zostać ostatecznie zatwierdzony w październiku 2025 roku.
Raport zaleca rządowi kontynuację silnego zaangażowania w IMO oraz większe zaangażowanie w ICAO, aby zapewnić ambitne globalne wykorzystanie paliw PtX. Rząd powinien również działać na rzecz tego, by UE utrzymała już przyjęte zielone cele.
Raport i jego obliczenia zostały przygotowane przez Green Power Denmark, a współautorami są Dansk Industri oraz Danske Rederier.
Źródło: Green Power Denmark
Fot. Force Technology