
W Norwegii został zaprezentowany prototyp w pełni elektrycznego samolotu-amfibii o nazwie Noemi. Firma Elfly, start-up założony w 2018 roku, opracowała ten model, który ma możliwość poruszania się zarówno po powietrzu, jak i po wodzie. Samolot może pomieścić do 19 pasażerów, a celem twórców jest wprowadzenie 15 takich maszyn do użytku do roku 2030 wzdłuż wybrzeży Norwegii. Rząd Norwegii ogłosił plany umożliwienia korzystania z samolotów elektrycznych w sieci krótkiego zasięgu już w 2024 roku, a ich długoterminowym celem jest całkowicie elektryczne lotnictwo krajowe do roku 2040. Z tego powodu wielu graczy w branży lotniczej w Norwegii dąży do jak najszybszego wprowadzenia bezemisyjnych maszyn do swojej floty.
Samolot Noemi, który jest inspirowany łodzią, posiada kadłub umożliwiający start z niewielką mocą. Prototyp tego samolotu w wersji niepasażerskiej będzie gotowy do lotu w 2025 roku, a wersja pasażerska będzie miała zdolność pokonywania dystansu 200 kilometrów z maksymalną prędkością 250 km/h. Planuje się, że elektryczny wodnosamolot będzie mógł wznieść się w powietrze od roku 2030. Elfly zamierza działać jako operator samolotu i złożyć wniosek o certyfikat operatora lotniczego, aby rozpocząć usługi wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii, obsługując początkowo flotę 15 wodnosamolotów latających między fiordami. Podróż wodnosamolotem będzie znacznie krótsza od przeprawy promowej lub podróży autobusem wzdłuż norweskiego wybrzeża. Po tym Elfly planuje rozszerzyć swoją działalność na inne rynki krótkiego zasięgu.
Firma pracuje nad uzyskaniem pozwolenia na przewóz do 19 pasażerów, choć w początkowych wersjach samolotu Noemi będzie mniej miejsc od 6 do 13. Planuje się także opracowanie wersji cargo do roku 2028. Samoloty-amfibie będą wyposażone w baterie litowe i silnik elektryczny. Model Noemi będzie miał duże drzwi ładunkowe i w pełni dostępną dla osób niepełnosprawnych kabinę. Projekt samolotu Noemi jest finansowany przez prywatnych inwestorów oraz Norweską Radę ds. Badań Naukowych.
Potencjał dla ruchu regionalnego i turystyki
Elektryczne samoloty-amfibie mają duży potencjał w zakresie poprawy ruchu regionalnego i rozwoju turystyki, zwłaszcza w obszarach przybrzeżnych i trudno dostępnych miejscach. Dzięki zdolności do lądowania zarówno na lądzie, jak i na wodzie, elektryczne samoloty-amfibie mogą zapewnić szybkie połączenia między pobliskimi miastami i regionami przybrzeżnymi. Skracają czas podróży między odległymi punktami, szczególnie tam, gdzie alternatywne środki transportu są ograniczone lub niewydajne. Ponadto otwierają nowe możliwości dostępu do trudno dostępnych obszarów przybrzeżnych, wysp, fiordów i innych naturalnych atrakcji, co może przyczynić się do rozwoju turystyki ekologicznej i zrównoważonej. Tego typu samoloty mają również potencjał do redukcji potrzeby budowy rozległej infrastruktury lotniskowej. Dzięki zdolności do lądowania na wodzie, mogą korzystać z istniejących przystani lub dedykowanych obszarów wodnych jako punktów startowych i docelowych. To oznacza mniejsze koszty inwestycji i mniejszy wpływ na środowisko naturalne.
Ruch regionalny i turystyka oparte na samolotach elektrycznych przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju turystyki. Ze względu na zerową emisję podczas lotu, elektryczne samoloty-amfibie są postrzegane jako bardziej ekologiczne i odpowiedzialne wybory. Ponadto, rozwój ruchu regionalnego i turystyki za pomocą samolotów elektrycznych może przynieść korzyści lokalnym społecznościom i gospodarkom poprzez tworzenie miejsc pracy, wzrost lokalnego biznesu oraz rozwój infrastruktury turystycznej i usług związanych z obsługą podróżnych. Wprowadzenie elektrycznych samolotów-amfibii przyczynia się do tworzenia bardziej zrównoważonych i ekologicznych systemów transportowych, a także promowania lokalnego rozwoju gospodarczego i turystycznego. W rezultacie, elektryczne samoloty-amfibie mają potencjał do rewolucji w ruchu regionalnym i turystyce, umożliwiając szybsze, bardziej ekologiczne podróże oraz łatwiejszy dostęp do odległych i niedostępnych obszarów.
Fot: Flickr / aut. hirotomo t