Polska i Dania jako członkowie Unii Europejskiej i NATO mają długą historię współpracy w wielu dziedzinach, w tym w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności. W obliczu współczesnych wyzwań globalnych – zagrożenia cybernetyczne, terroryzm, migracje i zmiany klimatyczne, możliwości dla dalszej współpracy i wzajemnego wsparcia są nieograniczone. Oba kraje mają silne i profesjonalne siły zbrojne, które regularnie uczestniczą w misjach pokojowych i operacjach NATO. Możemy tutaj użyć typowego akademickiego sformułowania, iż współpraca w dziedzinie obronności może obejmować wymianę informacji, szkolenia wojskowe, badania i rozwój technologii obronnych, a także koordynację działań w ramach NATO i UE. Tak, to jest jasne, ale musimy zajrzeć bardziej dogłębnie, długofalowo. Zbadajmy możliwości dalszej współpracy między Polską a Danią w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności z dużym naciskiem na potencjalne obszary współpracy, zachodzące wyzwania i możliwości. Głównym celem obu państw jest nie tylko wzmocnienie bezpieczeństwa obu krajów, ale także przyczynienie się do pokoju i stabilności w Europie i na świecie.

Odporność na cyberzagrożenia to priorytet

Cyberbezpieczeństwo jest jednym z najważniejszych obszarów współczesnej obronności i bezpieczeństwa. W dobie cyfryzacji, gdzie coraz więcej aspektów naszego życia przenosi się do sfery cyfrowej, zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej realne i dotkliwe. Polska i Dania mają unikalną możliwość do pogłębienia współpracy w tej dziedzinie. Oba państwa mogą współpracować w zakresie badań i rozwoju nowych technologii i strategii cyberbezpieczeństwa. Może to obejmować rozwój zaawansowanych systemów obrony cybernetycznej, technologii szyfrowania, detekcji intruzów i innych technologii związanych z cyberbezpieczeństwem. W przyszłości możemy oczekiwać, że te technologie staną się coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane, co pozwoli na lepszą ochronę przed zagrożeniami cybernetycznymi. Współpraca może również obejmować wymianę informacji o aktualnych zagrożeniach cybernetycznych i najlepszych praktykach w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. To może obejmować regularne raporty o zagrożeniach, wspólne analizy incydentów cybernetycznych, a także wymianę informacji o najnowszych trendach i rozwiązaniach w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Ważnym aspektem w tej współpracy na pewno byłyby think-tanki – np. OSW, które w Polsce jest jednym z najlepszych ośrodków analitycznych związanych z bezpieczeństwem. W przyszłości możemy oczekiwać, że cyberbezpieczeństwo stanie się jeszcze ważniejszym obszarem współpracy między Polską a Danią. Współpraca między Polską a Danią może przyczynić się do stworzenia silniejszego i bardziej odpornego na zagrożenia cybernetyczne regionu.

Ćwiczenia wojsk w ramach NATO

Regularne ćwiczenia wojskowe i operacje pokojowe są kluczowym elementem współpracy obronnej między Polską a Danią. Polska i Dania mogą dążyć do zwiększenia liczby i skali tych ćwiczeń. 1 lutego 2024 roku Polska i Dania podpisały porozumienie o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony. W ramach tego porozumienia, planowane są wspólne ćwiczenia wojskowe, które mają na celu poprawę komunikacji i koordynacji między siłami zbrojnymi obu krajów. Te ćwiczenia mają wymiar dowódczo-sztabowy, ale także ćwiczenia z wojskami. Porozumienie o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, podpisane przez ministrów obrony Danii i Polski stanowi kamień milowy w relacjach obronnych między tymi dwoma krajami. W ramach tego porozumienia, planowane są wspólne ćwiczenia wojskowe, które mają na celu nie tylko poprawę komunikacji i koordynacji między siłami zbrojnymi obu krajów, ale także rozwijanie umiejętności i zdolności, które są niezbędne do skutecznej obrony i bezpieczeństwa. Ćwiczenia mają wymiar dowódczo-sztabowy, co oznacza, że obejmują zarówno dowódców, jak i personel sztabowy. To pozwala na rozwijanie umiejętności dowodzenia i zarządzania, które są kluczowe dla skutecznej operacji wojskowej. Możemy oczekiwać, że te ćwiczenia staną się coraz bardziej zaawansowane, co pozwoli na dalsze rozwijanie umiejętności i zdolności sił zbrojnych obu krajów. Może to obejmować ćwiczenia w zakresie cyberbezpieczeństwa, operacji pokojowych, a nawet ćwiczenia w warunkach wojennych.

Pamiętajmy też o tym, że współpraca na szczeblu politycznym i dyplomatycznym między Danią a Polską jest kluczowa dla skutecznej współpracy obronnej. Regularne konsultacje na szczeblu ministerialnym, które mogą obejmować spotkania ministrów obrony obu krajów, a także innych kluczowych urzędników, służą do omawiania kluczowych kwestii obronnych, planowania wspólnych działań i koordynowania strategii. Dania i Polska są zarówno członkami NATO, jak i Unii Europejskiej, więc współpraca w ramach tych organizacji może obejmować koordynację stanowisk na temat kluczowych kwestii obronnych, a także współpracę w ramach misji i operacji prowadzonych przez te organizacje. Współpraca w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa może obejmować reagowanie na kryzysy międzynarodowe, a także wymianę informacji wywiadowczych i koordynację działań antyterrorystycznych. Wszystkie te elementy są kluczowe dla utrzymania silnej i skutecznej współpracy obronnej między Danii a Polską, która jest niezbędna dla utrzymania pokoju i stabilności w regionie, a także dla ochrony interesów obu krajów na arenie międzynarodowej.

Współpraca regionalna – Bałtyk

Polska współpraca z krajami regionu Morza Bałtyckiego jest wielowymiarowa i obejmuje różne obszary. W ramach współpracy gospodarczej Polska angażuje się w promowanie innowacji poprzez program współpracy transnarodowej w obszarze Regionu Morza Bałtyckiego. Ten program wspiera projekty skupiające się na innowacyjności i efektywnym zarządzaniu zasobami naturalnymi. W dziedzinie transportu Polska dąży do zrównoważonego rozwoju poprzez koordynację budowy i zarządzania infrastrukturą transportową. W obszarze ochrony środowiska Polska współpracuje z innymi krajami bałtyckimi w ramach Konwencji Helsińskiej, mającej na celu ochronę Morza Bałtyckiego. Na poziomie makroregionalnym Polska wspiera instytucje koordynujące realizację Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego. Wspomnijmy też o tym, że Polska zainicjowała „Deklarację Bałtycką na rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej”, projekt mający na celu wykorzystanie potencjału Morza Bałtyckiego. Czekająca nas przyszłośc daje dobre perspektywy na współpracę w dziedzinie bezpieczeństwa. To może oznaczać wspólne zakupy np. okrętów podwodnych. Moim zdaniem zarówno kraje nordyckie, jak i Polska po lutym 2022 roku zrozumiały, że region Bałtyku powinien być szczególnie chroniony. Incydenty w zatoce fińskiej, w której to „przypadkowo” zaczęły się uszkadzać kable telkomunikacyjne, czy ważne połączenia energetyczne wskazują nam, że zwłaszcza we współpracy polsko-duńskiej powinniśmy zacząć chronić Baltic Pipe. Ochrona Baltic Pipe to zarówno pole cybernetyczne, ale i związane z morzem – marynarką wojenną. Tutaj widzę najlepsze perspektywy dla przyszłej współpracy.